Turkish Foreign Minister Hakan Fidan announced today that Turkey has completely severed its economic and trade ties with Israel and has even closed its airspace to its planes. However, this is at least the fourth time it has done so in the past year and a half. Back in April 2024, Turkey stopped the export of dozens of products, in May it declared a full embargo, last week it again announced the halt to trade “for real this time,” and today it is again announcing the halt to trade. Apparently this time it is “with the file.”
So why does Ankara continue to repeatedly announce the “halt to trade” when on the face of it it has already stopped long ago? The answer is that it depends on who you ask whether trade has stopped. Because while Turkish reports recorded a complete halt a year ago, Israeli reports still show a certain flow of goods through third parties, and this presents the government in Ankara in a rather ridiculous light. In an attempt to close these loopholes, Turkey has tightened restrictions on maritime transport between the country's ports and Israel. Unlike previous measures that focused on restricting direct trade, the new guidelines expand the scope of the ban to include the logistics infrastructure itself. Turkish ports have been instructed not to accept vessels owned, flagged, or managed by Israel, and cargo related to Israel will not be processed at all in the country's ports, even if it arrives in and leaves for a third country.
And today, in the announcement of a final trade halt, but this time for real, Turkish skies have also been added to the list. The impact of this on trade is completely negligible, since most imports and exports from Israel arrive by ship anyway, not by cargo planes. Beyond the impact on civilian flights that will be forced to choose an alternative route, with the exception of the line to Georgia, which is in danger of being canceled, this is another symbolic step by Erdogan, who continues to try to lead the Muslim and regional front against Israel in order to take over the role in the space that Iran has until now played.
Full article in the link in the story
Photo: Reuters
שר החוץ הטורקי, האקן פידאן, הכריז היום כי טורקיה ניתקה לחלוטין את קשריה הכלכליים והמסחריים עם ישראל ואף סגרה את המרחב האווירי למטוסיה. אלא שזו כבר לפחות הפעם הרביעית שהיא עושה את זה בשנה וחצי האחרונות.עוד באפריל 2024 עצרה טורקיה יצוא של עשרות מוצרים, במאי הכריזה על אמברגו מלא, בשבוע שעבר היא שוב הכריזה על עצירת המסחר “הפעם באמת”, והיום היא שוב מודיעה על עצירת הסחר. כנראה שהפעם זה “עם הקובץ”.
אז למה באנקרה ממשיכים להכריז שוב ושוב על “עצירת הסחר” שעל פניו כבר נעצר מזמן? התשובה היא שזה תלוי את מי שואלים אם הסחר נעצר. כי בעוד שבדיווחים הטורקיים נרשמה עצירה מוחלטת כבר לפני שנה, בדיווחים הישראליים עדיין רואים זרימה מסוימת של סחורות דרך צדדים שלישיים וזה מציג את הממשל באנקרה באור מגוחך למדי.בניסיון לסתום את הפרצות האלו טורקיה החמירה את המגבלות על שינוע ימי בין נמלי המדינה לישראל. בשונה מהצעדים הקודמים שהתמקדו בהגבלת הסחר הישיר, ההנחיות החדשות מרחיבות את היקף האיסור גם על התשתית הלוגיסטית עצמה. נמלים טורקיים קיבלו הוראה לא לקבל כלי שיט בבעלות, בדגל או בניהול ישראלי, ומטענים הקשורים לישראל לא יעובדו כלל בנמלים במדינה גם אם הם מגיעים ויוצאים אל מדינה שלישית.
והיום, בהודעת עצירת מסחר הסופית סופית אבל הפעם באמת, התווספו לרשימה גם השמיים הטורקיים. ההשפעה של כך על המסחר היא זניחה לחלוטין, שכן מרבית היבוא והיצוא מישראל ממילא מגיע באוניות ולא במטוסי מטען. מעבר לפגיעה בטיסות האזרחיות שייאלצו לבחור בנתיב חלופי, למעט הקו לגיאורגיה שנמצא תחת סכנת ביטול, מדובר בעוד צעד סימבולי של ארדואן שממשיך לנסות להוביל את החזית המוסלמית והאזורית מול ישראל כדי לתפוס את התפקיד במרחב שעד עתה מילאה איראן.
הכתבה המלאה בלינק שבסטורי
צילום: רויטרס

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar